Romuralli ajalugu


Romuralliga on nüüd selline asi, et see etapp mu elust on läbi. 17 aastat olen neid üritusi korraldanud ja seda kõike on piisavalt palju. www.romuralli.ee lehe andsin ära ja siia copy-paste’sin kunagise ajaloo. Mingit ilusat formaati ja korralikku struktuuri ma siia teha ei viitsi. Nagu ütlesin – see etapp mu elust on nüüd läbi.

Surma hingus on olnud neil üritustel:  08.08.98. Antslas, 05.09.98. Rakveres, 06.02.99. Tallinnas, 01.05.99. Tallinnas, 07.08.99. Antslas, 12.08.00. Antslas, 09.09.00. Rakveres, 11.08.01. Antslas, 08.09.01. Rakveres, 18.05.02. Rakveres, 10.08.02. Antslas, 07.09.02. Raplas, 17.05.03. Rakveres,  09.08.03. Antslas,  06.09.03. Raplas, 28.02.04. Tallinnas, 29.05.04. Rakveres,  07.08.04. Antslas, 04.09.04. Raplas, 20.03.2005. Saku Suurhallis,
06.08.05. Antslas10.09.05. Rakveres, 09.04.2006. Saku Suurhallis, 12.08.2006. Antslas, 09.09.2006. Rakveres, 07.04.2007. Saku Suurhallis, 11.08.2007. Antslas, 08.09.2007 Rakveres,  25.05.2008. Tallinna Hipodroomil Antsla 2009 7. augustil 2010 Antslas, 11. augustil 2012 Antslas, 10. augustil 2013 Antslas,  ja veel mõned…

Hauka laat Antslas on omamoodi fenomenaalne. Ütleme siis nii, et tänu Antsla laadale elabki Eesti Romuralli. 8. augustil 1998.a. korraldas Surm oma esimese Romuralli ja seda justnimelt Antslas. Sõitjad tulid, rahvast oli, pulli sai. Gladiaatoreid oli 6. Jõudsalt kestis veel tankide hooaeg, st platsil siblisid mootoritega toruraamid ja üritasid üksteist katusele keerata. Õnnestuski. Kõige kõvemad vennad olid Arne Pauska, Olar Leishovnieks ja Ardi Tauk.
Kuu hiljem kostus plekikolinat Rakverest. 5. septembril1998 algas üritus publiku soojendamisega. Areenile veeres üsna kobe Moskvitch. Mis veeres? Mõnusalt lendas! Väike märguanne publikule ja see Mosse peksti täiesti segi ja keerati mõned korrad üle katuse (vaata kõrval olevat pilti). Juhuslikult kohal viibiv omaaegne Romurallide sõitja Janek Minkovski mõtles, et proovib selle veel käima ajada. Ja ta kurat läkski käima! Sõitis veel tükk aega. Visa hingega oli. Kuigi mootori õli oli oma teed läinud ja Janek püüdis kogu hingest kepsu mootori külje pealt välja saada, suri masin ära hoopis purunenud poolassi tõttu.
Pjedestaalile nänni saama tulid paremuse järjestuses Raivo Uukkivi, Väino Aidla ja Raul Sas.
6. veebruaril 1999 toimus Tallinna Lauluväljakul enneolematu üritus – sôit 8-kujulisel rajal. Mis seal ikka, kôik mehed jäid elama. Aga autodest ei jäänud küll midagi järgi. Vaatamata külmale ilmale, kogunes laulukaare alla 2500 inimest. Peale üritust hakkasid nii mônelgi mehel käed sügelema ja hiljem käisid nad osavôtutingimuste kohta küsimas. Sôitjaid oli seekord 9. Masinaid oli igast klassist. Head sôitu tegi Zhiguli, aga ka Volga ja Datsun Laurel. Pooled surid kiiresti ära, ülejäänud tampisid edasi. Reeglite järgi pidi pôhisôidus läbi sôitma vôimalikult palju 8-kujulisi ringe. Sellega saigi kôige paremini hakkama Vôrumaa miiss Ardi Tauk. Tähtede sôidus oli eesmärgiks kôik ülejäänud ära tappa. Ja nagu ikka, on siin tegijaks autoks Volga, mille rooli kruttis Raivo Uukkivi. Teine koht Arvo Vardja (Datsun Laurel), kolmas Ardi Tauk (Zhiguli).
01. mail 1999 sai Tallinna Lauluväljakul toimuma üritus, mis läheb Romuralli ajalukku mitme vastaka asja pärast. Ehk ka õhtuse kolkimise pärast, kus nii mõnelgi oli hiljem silm sinine ja pea lõhki. Ja ka rekordiliselt väikese pealtvaatajate hulga poolest (natuke üle 2000). Paistab, et see oli viimane Romuralli Tallinna Lauluväljakul. Lihtsalt Eestis pole piisavalt fänne-sponsoreid, et üritused ots-otsaga kokku tuleks. Aga noh, vanker veereb edasi……… Esimene ring läks lahti päris räigelt. Nii julma algust küll ei mäleta. Kiirelt purustati rida vundamendi plokke ja enamus autodest kaotasid imekähku auto kuju. Vahepeal lendas lätlane Ivars oma autoga õhku (v.t. kõrval pilt). Siis löödi Kirst kummuli. Üks mees ei mahtunud enam oma autosse ära.
Aga seis oli lõpuks järgmine: esimene oli Väino Aidla, teine Olar Leishovnieks ja kolmas Raul Sas.
Antsla üritus 7. augustil 1999 on siis kah nüüdseks ajalugu. Hea ajalugu, muide. Rahvast oli kõige rohkem, mis minu korraldatud üritustel on kunagi olnud (5500 inimest!). Kuigi sõitjaid oli ainult 5, olid kõigil head autod ja romutati pikalt. Ka üks lätlane oli kohal ja üritas muhku õhku lasta, aga meie mehed oleks asja paremini korda ajanud.
Murdunud luudest ja põlenud autodest ei ole seekord midagi ette kanda, aga õnneks ongi, sest Antsla kandis läks samal ajal mets põlema ja tuletõrje ei jõudnudki Romuralli valvesse. Kohalikud mehed tampisid küll hiljem üksteist ja ka mõnda möödakäijat.
Esimene oli Väino Aidla, teine Arne Pauska, kolmas Raul Maasikas.
12. augustil 2000 toimus romutamine esmakordselt ilma keretugevdusteta autodega. Niisiis “tankide” aeg sai läbi. Enne üritust oli küll saps sees, et ega üritus väga lühikeseks ei kujune? Et kas masinad peavad ikka vastu? Ja nad ei lagunenudki kohe ära. Volgad peksid kordamööda nii mossesid, sigulli, kui ka sapakat kuni nad kõik surnud olid. Ja seda killimist jätkus ikka mitmeks tunniks. Muide, pildil olev Sigull on veel elus.
Esimene Arne Pauska, teine Raivo Uukkivi, kolmas Hando Ojaste.
Peale romutamist astusid üles bändid, kuskil kohalikud jälle kaklesid omavahel. Kiirabi käis jälle kohal.
09. septembril 2000 toimus Rakveres kõigi
aegade parim Romuralli. Vähemalt siis tundus
nii, sest platsile sõitis 17 autot ja romutamist
jätkus küllaga.
Esimene jälle vana kala Arne Pauska, teine
jälle Raivo Uukkivi ja kolmandaks jäi Märt Võsumägi.
11.08.2001. Antslas. Näe, ka niisuguseid miilitsaid oli seal näha.Ajalugu on juba kord niisugune imelik asi, et midagi mäletatakse paremini ja mingi lõik läheb kaduma. Siin on tume laik…
Ütleme siis nüüd, et 8. septembril 2001 toimus läbi kogu Eesti Romuralli ajaloo vängeim üritus. Kohale tuli 28 romu masinat, millest 27 olid täiesti võistluskõlbulikud. Esindatud oli väga lai skaala kõikvõimalikke auto nime kandvaid romusid. Ja pidu oli vägev! No proovi seda ise ette kujutada… Siin pildil on Surm oma panniga. Jälle kord tuleb õelda, et Sigull on imemasin. See masin jõudis põleda, mootori all oli õlikopsik puruks, vett ei viitsinud enam radikasse kallata, sest lõdvikuid polnud. Aga seisma jäi ta hoopis selle pärast, et kardaani käigukastiga ühendavatest kolmest poldist 2 olid kogu täiega puruks ja masin lihtsalt hüppas kohapeal, kui kardaan täiega vastu maad põrutas.
18.05.2002. Rakveres… Kurat seda enam mäletab…
   Mis arvad? Silmal kohe ilus vaadata. 10.08.2002. Antslas….
07.09.2002. RaplasNiisiis toimus sel päeval Raplamaal Romuralli esimest korda. Ja plekitöötlemist võeti tõsiselt. Siin kõrval on näha stiilinäited: See Volga veel liigub täiesti tõsiseltvõetavalt. See Zhiguli-lux on küll ära väsinud, aga ta just.just liikus.
Lõpuks tegid ikkagi Kilingi-Nõmme Pobedad teistele liiga…
17.05.2003. Rakveres toimus kõige kehvema ilmaga romuralli, mis Eestis on kunagi olnud. Vihma sadas hommikust õhtuni. Siinkohal suured tänud fännidele, kes vaatamata ilmale üritust kaifima tulid. Romutati basseinis, aga sellegipoolest pannid likusid. Lõpuks ujusid kuivale järgmised mehed:
Agu Nõmmann 1. koht
Tanel Tammekänd 2. koht
Risto Lilleleht 3. koht
9. augustil 2003 veeres Antslas areenile 13 panni, kusjuures 12 panni nimi algas GAZ’iga ja 13. oli Volvo. Raud oli kõva! Tümitati keskmiselt hästi, aga verd oli vähevõitu. Antsla Vallavalitsus oli kah välja pannud oma tiimi ja mendimasinaga Aare Noormets sai 4. koha.
Pjedestaalile s.t. ühe romu katusele said Kilingi-Nõmme mehed Urmas Tihane (1. koht, GAZ21) ja Agu Nõmmann (2. koht, GAZ21). Kolmanda koha sukerdas endale Varpo Paekivi, kes sõitis Pobedaga.
6. septembril 2003 toimus teine romuüritus Raplas. Platsile veeres 11 autot. Show oli hea, ideaalne ilm, aga rahvast vähe. Tundub, et Rapla kandi rahvas ei pea lugu heast meelelahutusest. Nii, üks pann keerati kummuli, 2 romut läksid põlema. Häid kaadreid oli piisavalt. Laval olid punkarid bändist Aknool ja tädid Järlepast. Kolmandaks jäi Hannes Linn, teiseks Risto Lilleleht ja esimeseks jälle Urmas Tihane.  
28. veebruar 2004 läheb ajalukku sellega, et esimest korda toimus Romuralli siseruumides ja seda kohe Saku Suurhallis. Kohalikel asjameestel olid ürituse ajal juuksed peas püsti, kuid maja ei põletatudki maha. Ajalooline ka selle poolest, et esmakordselt olid kohal ka soomlased ja seda nelja autoga.Välja tuli kokku 24 romu autot ja esindatud oli jällegi enam-vähem kogu autopark. Koore riisusid ka seekord GAZid. Nii, esimene oli “Miilits” Aivo Proskin Võrust, teine oli Sven Vahula “Täheke” ja kolmas Agu Nõmman oma “Painkilleriga”. Kaks viimast romutajat Kilingi-Nõmmelt. Eripreemia parima show tegijale läks Esa (Sirppi) Lehtimäkile Soomest.
29. mail 2004 toimus rahulik (hea) romutamine Rakvere Vallimäel. Kohale veeres mingi 16 masinat. Teemaks oli 10 aastat Romurallit eestis. Võru mehed ostsid Sigulli hommikul laadalt, sõitsid ise kohale ja jõudsid selle risuga isegi viiendaks. Nii, 4. koht Varpo Paekivi, 3. koht Ahto Veeru, 2. koht Hannes Linn ja 1. koht Urmas Tihane. Tead, mis ma ikka mingist pildist siia panen. Ma sõitsin Võru mehe Aivo Proskiniga kaasa ja filmisin. Osta parem vänge video ja vaata terviseks!
07. augustil toimus järjekordne andmine Eesti laadapealinnas Antslas. Tagantjärgi vaadates võib öelda, et kõik läks üliedukalt korda. Rahvas sai pulli kogu raha eest. Üks pull asi on siin kõrvaloleval pildil. Noh, juhtub. Aga tuletõrjujad ei saanud oma masinaid käima ja kraanikesi lahti. Kärssas ja kärssas. Siis korraga lendas mingi voolik kah lahti, veesammast oli näha üle laululava, aga romu kärssas edasi. No pikapeale saadi auto ära kah kustutatud. Ei noh, punk on lahe!
Aga kokku tuli võistlejaid 13, hea arv Romuralliks. Põhiline kaklus toimus kahe suure leeri vahel – võrukad ja elvakad. Rahval kujunesid välja selged lemmikud ja lõplik järjestus tundus kõigile meeltmööda olema: esikoha sai Virgo Unt Elvast, teise koha Üllar Sikk Võrust ja kolmandaks jäi Urmas Tihane Kilingi-Nõmmelt.
4. septembril 2004 romutati viimast korda Raplas. Muidu tore värk, ilm ilus, ilusad kortsus pannid, äkshõnit küllaga. Aga Rapla rahvale lihtsalt Romuralli ei meeldi. Publikut vähe. No hää küll, pole siis vaja…
Hannes Linn oli kolmas, Janno Vilde teine ja Urmas Tihane jälle esimene. Kõik sõitsid Pobedadega.
            20. märtsil 2005 toimus Saku Suurhallis teine siseromuralli Eestis. Paljude kohalolijate meelest siiamaani parim üritus üldse. Nimelt oli võistluse struktuur täiesti erinev siiamaani olnuist. Toimusid eelvoorud, kust kohtunike kolleegium valis välja parimad edasipääsejad. See kindlustas väga aktiivse romutamise kohe esimestest minutitest alates.
Üleüldse oli võistlejaid kohal 24. Nende seas väga palju uusi noori tegijaid. Ehk saabki siit alguse tugev noore generatsiooni pealetung.
Sellegipoolest suutis oma aastatagust Saku Suurhalli meistritiitlit kaitsta Aivo Proskin Võrust. Teine oli Tarmo Nõmm ja kolmas Üllar Sikk.
6. augustil 2005 Antslas tuli vihma. Kogu aeg. Ja mitte vähe. Aga lõpuks ta pidi ju tulema…
Paber võitjate nimedega vettis ära, aga küll ma selle taastan…
Nii…. 1. koht Viktor Brovin, 2. koht Andres Lill ja 3. koht Virgo Unt. Kõik need sõitjad on Elvast.

pilt ligunes ära


No nii, see hooaeg jälle läbi. 10. septembril 2005 sai romutatud kõvasti Rakvere Vallimäel. Olin ise kah ühe Volgaga platsis ja laadisin ennast eelseisvaks talveks. Patareid nüüd kõvasti täis! Jällegi kord tuleb tõdeda, et Romurallid on ühed lahedamad üritused, mis kunagi siin korraldatud.
Publiku lemmikuks oli Aare Suurkaev oma ime Moskvichiga. Kolmas koht Igor Aksjonov, Teine koht Ahto Veeru ja esimene Paavo Voogre. Kõik mehed Rakverest või lähiümbrusest.
9. aprillil 2006 toimus esimest korda Romuralli väikeste autodega. Väikeste, s.t. Lada-tüüpi masinatega. Ja kohaks oli Saku Suurhall. Romusid saabus  24 masinat, 3 eelvooru ja igaühes 8 panni. Siis põhisõidud ja finaal. Väikesed autod andsid asjale palju juurde. Lahing oli võrdsem, Ladad on käbedamad, äksõnit rohkem. Tuletõrjujad said kah paar korda joosta…
Esimene oli Üllar Sikk, teine Aivo Proskin ja kolmas Arvo Vardja.
12. augustil 2006 veeresid areenile esimest korda Antslas ainult väikesed autod. Põhiliselt Ladad, aga sekka ka üks Mosse. Niisiis Volgade ja Pobedade aeg sai siin täis. Võitlus võrdsem, Ladad on käbedamad.
Ja nii oli jälle, et omavahel taplesid Elva ja Võru gäng. Kakluse vahel pigistati puruks mõned mujalt tulnud. Elu on karm!
Kõrvaloleva pildi pääl on võitjad: Kolmas koht Marek Täht Räpinast, teine koht Üllar Sikk Vastse-Liinast (pildil on ta paremal) ja esimene koht Tauno Klaus Elvast.
9. septembril 2006 anti takka jälle Rakveres. See oli nüüd viimane romutamine Eestis, kus autodel kaalupiirangut ei olnud. S.t. Volgad ja Pobedad olid viimast korda platsil.
Shõu oli hää. Päris mitmed äkilised seisud.Selge see, et Volgad tegid oma töö ära.
3. koht Ain Kuldmäe Elva Romulast. Teine koht Reimo Veimann Sipast. Ja parim romutaja seekord Kaido Kullasepp Koselt (Harjumaa). Kõik GAZ-24-ga.
7. aprillil 2007 toimus Saku Suurhallis esimene Soome-Eesti maavõistlus Romurallis. Meie poolt 12 ja Soomest 12. Soomlased võtsid asja tõsiselt ja nende masinad olid korralikult ette valmistatud. Lõpuks oligi nii, et punktiarvestuses võitis Soome 21-18. Individuaaljärjestus selline: esikoht Karjalan Tuima (Soome), teine koht Arvo Vardja (Eesti) ja kolmas Hullu Harri (Soome).
11. augustil 2007 Antslas toimunud üritusel oli niisugune jama, et autosid oli väikese platsi kohta liiga palju – 16. Aga noh, peale esimest ringi olid nad kõik tunduvalt väiksemad ja siis romutati juba lahedalt. Kolmas oli Rom, Puigast. Teine koht Marek Täht, Räpinast. Ja võitja Andres Lill Elvast.
8. septembril 2007 korrati Rakvere Vallimäel jällegi Romurallide osavõtjate rekordit. Kohale veeres 27 autot ja kõik nad üritasid võita. Esimest korda Rakveres olid väljas ainult väikesed autod. Ladad, Moskvichid, üks Opel kah. Lõpuks oli nii, et Marko Eismel jäi kolmandaks. Esimene ja teine koht läksid jagamisele Rivo Männiku ja Toomas Verbo vahel. Lihtsalt autod surid lõpuks korraga ära.
25. mail 2008 toimus Tallinna Hipodroomil üks kreisi üritus. Esmakordselt toimus romutamine Romuringi kontseptsiooni järgi. St sõideti 8-kujulisel rajal. Eesmärgiks oli läbida 666 ringi. Vahepeal võis vajadusel boksis käia remontimas, tankimas, kusemas jms. Teised kütsid samal ajal edasi. Ristmikul oli tõesti kitsas, kuid ometi kõik masinad liikusid. Küll üle teiste, küll läbi teiste, aga liikusid. Ja lõpuks juhtus nii, et 666 ringi lähedale ei jõudnudki keegi. Läbitud ringide kokkuvõttes oli kolmas Viktor Brovin Elvast. Teine oli Tarmo Nõmm Hüürust. Ja esikoha sai Tõnu Puuorg Sakust. Muide, esmakordselt Romuralli ajaloos jäi peale võistlust päris mitu autot liikumisvõimeliseks.
Oh kurat küll! 2008 aasta Antsla ja Rakvere ürituste kokkuvõte on tegemata…
Asi kipub käest minema. 2009 Antsla on kah kirja panemata. Praeguse seisuga mäletab ajalugu seda, et 2009 aastal tuli Antslasse välja 13 autot.

Aga 7. augustil 2010 kogunes Antsla Lauluväljakule 9 masinat. No jah, masu on sõitjate ridasid hõrendanud. Enne, kui aeg otsa saab, panen siia paremusjärjestuse. Nimelt oli Üllar Sikk esimene, Tauno Klaus teine ja Viktor Brovin kolmas. Ja Sikk veel rääkis, et tal pole autot…11. augustil 2012 oli Antslas kohal 11 masinat. Paremusjärjestus selline: 1. Miki, Elvast 2. Raido, Elvast 3. Tanel Svilberg Tallinnast 4. Madis Kostabi Elvast 5. Andres, Elvast 6. Veikko, Vastseliinast 7. Üllar, Vastseliinast 8. Kermo, Vastseliinast 9. Kalle, Tartust 10. Mikk Kolats Antslast ja 11. Mart Osvin Antslast.

10. augustil 2013 Antslas: Noh, esimest korda Romuralli ajaloos hõivasid kolmest poodiumikohast 2 naised. Järjestus selline:
1. Andres Lill Elvast, 2. koht Marina Liira Kammerist, 3. koht Sirly Himmaste Elvast, 4. koht Rainer Käärik Elvast, 5. koht Üllar Sikk Vastseliinast, 6. koht Toomas Otti Tartust, 7. koht Kermo Sikk Vastseliinast, 8. koht Marko Eismel Elvast, 9. koht Madis Kostabi Elvast, 10. koht Andre Selter Tartust, 11. koht Mikk Kolats Antslast, 12. koht Kalle Puidak Tartust, 13. koht Veiko Vaher Vastseliinast, 14. koht Juss Levin Lehtsest ja 15. koht Mart Osvin Antslast. Kõik nad sõitsid VAZ-idega.

Antsla 2014 väga täpne info on olemas. Kunagi panen siia üles. Sama asi 2015 üritusega.